Wzrost sprzedaży w Polsce, Hiszpanii i Włoszech w 2025 r.
Wielton ogłosił wyniki za pierwsze półrocze 2025 r.
W pierwszym półroczu 2025 r. przychody trzeciego w Europie producenta naczep, przyczep i zabudów samochodowych wyniosły 1035,1 mln zł wobec 1137,0 mln zł rok wcześniej. Grupa Wielton w tym okresie sprzedała 7 563 sztuk pojazdów, utrzymując silną pozycję na większości strategicznych rynków w Europie.

Wzrost sprzedaży Grupy Wielton w Polsce, Hiszpanii i Włoszech w pierwszym półroczu 2025 r. | Fot. Wielton
Europejska branża TSL funkcjonuje w złożonym otoczeniu. Choć w niektórych krajach obserwujemy oznaki stabilizacji i pierwsze wzrosty, sektor nadal mierzy się z wyzwaniami wynikającymi m.in. z niestabilności gospodarczej i zmian legislacyjnych. W drugim kwartale br. zaburzona płynność finansowa wpłynęła negatywnie na nasze łańcuchy dostaw i efektywność produkcji. W związku z tym działania koncentrowaliśmy na obszarach zapewniających szybki spływ gotówki. Ponadto, w celu usprawnienia procesów zarządczych i kontrolnych rozpoczęliśmy optymalizację i częściową reorganizację struktury Grupy. Jestem przekonany, że nasze wszystkie aktywności i podjęte kroki przyczynią się do poprawy sytuacji Grupy Wielton w kolejnych miesiącach. – mówił Paweł Szataniak, Prezes Zarządu Grupy Wielton.
W pełnym niepewności otoczeniu rynkowym pierwszego półrocza br. wolumen sprzedaży produktów Grupy Wielton wyniósł 7 563 sztuk, w porównaniu do 7 877 sztuk rok wcześniej zachowując pozycje na większości kluczowych europejskich rynków. Przychody Grupy wyniosły 1 035,1 mln zł w porównaniu do 1137,0 mln zł rok wcześniej, co oznacza spadek o 9 proc. rdr. Wynik EBITDA wyniósł -29,7 mln zł, w porównaniu do 20,2 mln zł przed rokiem, przy marży EBITDA na poziomie -2,9 proc. w porównaniu do 1,8 proc. rok wcześniej.
Na zmniejszonym o ponad 13 proc. rynku francuskim, z udziałami na poziomie 18,9 proc. spółka Fruehauf utrzymała pierwszą pozycję. W okresie styczeń czerwiec 2025 roku Grupa utrzymała wolumen sprzedaży na poziomie 1426 pojazdów (spadek o 0,3 proc. rdr.) notując o 4,5 proc. rdr. mniejsze przychody ze sprzedaży ogółem na poziomie 213,1 mln zł. W pierwszym półroczu spółka Fruehauf nadal kontynuowała prace nad intermodalną naczepą furgonową.
W Polsce, gdzie rynek naczep i przyczep wzrósł o 4,1 proc. rdr., spółki Wielton, Langendorf oraz Fruehauf uplasowały się na trzeciej pozycji, odnotowując wzrost udziałów do 14,0 proc. z 13,0 proc. w pierwszym półroczu 2024 roku. Wolumen sprzedaży Grupy Wielton w Polsce wzrósł o niemal 13 proc. do poziomu 2043 sztuk. Przychody ze sprzedaży ogółem z rynku polskiego wyniosły 245,9 mln zł wobec 249,9 mln zł rok wcześniej. W pierwszym półroczu br. spółka Wielton S.A. wdrożyła do portfolio nową, wystandaryzowaną naczepę kurtynową Wielton EVO, a także nowe modele pojazdów dedykowane dla rynków skandynawskich w postaci uniwersalnej naczepy kurtynowej, naczepy podkontenerowej oraz budowlanej naczepy wywrotki.
Na większym o niemal 20 proc. rok do roku rynku brytyjskim, udziały spółki Lawrence David wzrosły do poziomu 6,2 proc, co pozwoliło jej awansować na 4 pozycję na rynku. Grupa Wielton sprzedała 1003 pojazdy w Wielkiej Brytanii (prawie 17 proc. mniej rdr.) generując 147,2 mln zł przychodów ze sprzedaży ogółem, w porównaniu do 156,6 mln zł rok wcześniej.
W Niemczech, gdzie sektor transportowy w pierwszym półroczu br. pozostawał pod silną presją związaną z rosnącymi kosztami oraz coraz większą liczbą upadłości, rynek naczep i przyczep zmniejszył się o niemal 20 proc. rdr. Na piątej pozycji w tym kraju z udziałami na poziomie 2,7 proc. uplasowały się spółki Langendorf oraz Wielton GmbH. Klienci w tym okresie zarejestrowali 566 pojazdów tych marek, czyli o 15,5 proc. mniej rdr. Łącznie Grupa Wielton na tym rynku sprzedała 637 pojazdów (o 11,7 proc. mniej rdr.), osiągając 107,4 mln zł przychodów ze sprzedaży ogółem wobec 127,6 mln zł w pierwszym półroczu 2024 roku.
W krajach Europy Środkowej i Wschodniej (CEE) gdzie branża boryka się ze spadkiem stawek kontraktowych oraz niedoborem kierowców, w analizowanym okresie czasu odnotowano niewielki wzrost rynku (o 4 proc. rdr.) Udziały spółki Wielton wyniosły 5,7 proc. utrzymując ją na piątej pozycji na rynku. Łącznie Grupa sprzedała tam 650 sztuk pojazdów, czyli o niemal 23 proc. mniej rdr., osiągając przychody ze sprzedaży ogółem na poziomie 74,5 mln zł wobec 99,5 mln zł rok wcześniej.
Na rynku włoskim spółki Viberti, Fruehauf oraz Guillén uplasowały się na piątej pozycji z udziałami na poziomie 7,5 proc. Przy wzroście rynku we Włoszech o niemal 8 proc. rdr. Grupa w pierwszym półroczu 2025 roku sprzedała łącznie w tym kraju 726 sztuk, czyli o ponad 25 proc. więcej rok do roku. Przychody ze sprzedaży ogółem z rynku włoskiego wzrosły o niemal 19 proc. rdr. do poziomu 82,1 mln zł.
W Hiszpanii, gdzie w okresie styczeń-czerwiec 2025 roku rynek utrzymał się na podobnym rok do roku poziomie rosnąc o 2,3 proc rdr., spółka Guillén uplasowała się na siódmej pozycji z udziałami na poziomie 2,9 proc. W tym czasie Grupa odnotowała ponad 11 proc. wzrost sprzedaży wolumenowej w tym kraju, zbywając 240 pojazdów. Po sześciu miesiącach br. przychody ze sprzedaży ogółem w Hiszpanii wyniosły 33,6 mln zł, wobec 28,9 mln zł przed rokiem. Spółka Guillén w okresie styczeń-czerwiec 2025 pracowała nad poszerzeniem portfolio o nowy model naczepy podkontenerowej z wywrotem oraz systemem ruchomej podłogi.
Subwencje i dofinansowania realizowane w ramach programu Rolnictwo 4.0. zaowocowały wzrostem zainteresowania rolników nowymi sprzętami. Polski rynek przyczep rolniczych wzrósł rok do roku o ponad 33 proc., a spółka Wielton Agro utrzymała 4 pozycję w kraju z udziałami na poziomie 6,3 proc. W pierwszym półroczu 2025 roku, spośród 7 563 pojazdów sprzedanych przez Grupę Wielton, 435 sztuk dotyczyło przyczep rolniczych Wielton Agro, co oznacza ponad 26 proc. wzrost sprzedaży produktów tej spółki w porównaniu do pierwszych sześciu miesięcy 2024 roku. Przychody ze sprzedaży pojazdów tego typu wyniosły 38,6 mln zł wobec 31,3 mln zł w okresie styczeń-czerwiec 2024 roku.
[ materiały Wielton ]



