Reklama     +48 22 620 92 04 
www.autotransport.plDwuprzegubowe pojazdy jeszcze w tym roku
Transport drogowy

Dwuprzegubowe pojazdy jeszcze w tym roku

24-metrowe trolejbusy zawojują Europę?

1 lutego 2018 r.   |  AS

Biuro Badań i Rozwoju firmy Solaris właśnie intensywnie pracuje nad swoim najnowszym projektem - dwuprzegubowym trolejbusem o długości 24 m. To kolejny element w stale poszerzanej ofercie producenta z Bolechowa.

Prototypowy, dwuprzegubowy Solaris Trollino 24   |   Fot. Solaris

Wystarczy przypomnieć, iż w 2006 r. Solaris, jako pierwszy europejski producent zaczął seryjnie produkować autobusy z napędem hybrydowym, w 2011 r. wprowadził busy elektryczne, a całkiem niedawno zaprezentował trolejbusy z ogniwem wodorowym. Tym razem nowością jest wspomniany dwuprzegubowy trolejbus o długości 24 metrów.

Już w 2018 r. Zakończenie produkcji prototypu planowane jest na połowę tego roku. Następnie zostanie on przetransportowany na jazdy testowe do wybranych europejskich miast, podczas których będzie przechodził badania homologacyjne dopuszczające do ruchu pasażerskiego.

Napęd stanowić będą dwa silniki trakcyjnie, napędzające dwie osie napędowe. Zamontowany w trolejbusie pakiet baterii o pojemności 94 Ah (58 kWh) ładowany będzie podczas jazdy z trakcji trolejbusowej poprzez stosowany tradycyjnie w trolejbusach pantograf dwupolowy. Energia zgromadzona w bateriach wykorzystywana będzie z kolei do zasilania napędu, gdy trolejbus znajduje się poza trakcją elektryczną. Aby ułatwić manewry w ruchu miejskim, czwarta oś pojazdu będzie skrętna. Pojazd, o unikatowym układzie drzwi 2-2-2-2-2, wyposażony zostanie ponadto m.in. w elektryczne wspomaganie układu kierowniczego.

Technologia. Klimatyzowane miejsce pracy kierowcy wyposażone będzie w ogrzewany i wentylowany fotel z obrotnicą umożliwiający dobór najbardziej ergonomicznej pozycji. Kierowca będzie miał także do dyspozycji dwa 8-calowe monitory wyświetlające obraz z kamery skierowanej na pantograf, a także zewnętrznej kamery zamontowanej za drugim przegubem. W obszarze kabiny kierowcy nie zabraknie również monitora, dzięki któremu kierowca będzie mógł obserwować obraz z kamer monitoringu zamontowanych przy każdych drzwiach, a także kamery cofania.

Pojazd posiadać będzie także rozbudowany system informacji pasażerskiej, na który składać się będą tablice kierunkowe oraz trzy 29-calowe monitory zamontowane w przestrzeni pasażerskiej. Dodatkowo, o komfort podróży pasażerów dbać będzie wydajna klimatyzacja oraz liczne gniazda USB umożliwiające ładowanie urządzeń mobilnych.

Dodatki. Oświetlenie wnętrza innowacyjnego trolejbusu wykonane będzie w energooszczędnej technologii LED. W przestrzeni pasażerskiej zagospodarowano aż 53 miejsca siedzące, z których 16 jest dostępnych z niskiej podłogi, co ułatwi korzystanie z nich osobom o ograniczonej sprawności ruchowej. Producent przewidział także miejsca na wózki inwalidzkie i dziecięce oraz zatokę do przewożenia rowerów.

Firma Solaris Bus & Coach wprowadziła do swojej oferty trolejbusy już w 2001 r. Od tego momentu blisko 1200 pojazdów tego typu zostało zamówionych i dostarczonych do 16 różnych państw.

W ostatnim wydaniu PGT 06-09/2020 m.in.
ZOBACZ NASZĄ STRONĘ www.PGT.pl