Reklama     +48 22 620 92 04 
www.autotransport.plNajwiększe i najważniejsze targi samochodowe
Transport drogowy

Największe i najważniejsze targi samochodowe

IAA 2018 Hannover

26 września 2018 r.   |  CB

Już po poprzednich targach IAA można się było spodziewać kierunków rozwoju i tego co ważne się stanie w najbliższym czasie - elektryczność w ogromnej mierze zdominowała tegoroczną imprezę i właściwie wszyscy liczący się gracze prezentowali swoje elektropomysły (lub co najmniej niskoemisyjne).

IAA 2018 - Driving tomorrow   |   Fot. Cezary Banasiak

To co jeszcze dwa lata temu było zaledwie konceptem dzisiaj już staje się normalnością, a ostrożnie szacowane całkiem niedawno osiągi są aktualnie bez trudu przekraczane w rzeczywistości. Lawina niewątpliwie ruszyła, chociaż w temacie "low emission" nadal sporo do powiedzenia mają producenci konstruujący pojazdy gazowe (na LNG, CNG i wodór).

Dwa lata temu elektryczne pojazdy koncepcyjne były prezentowane głównie w IAA Commercial Vehicles tutaj w Hanowerze. Dużo mówiło się o digitalizacji i łączności. Dzisiaj realizujemy te obietnice, a obecnie widzimy różnorodne e-furgony masowo produkowane i używane na drogach publicznych. Zasięg z jednym ładowaniem akumulatora jest wystarczający, aby duża część towarów dostarczanych do miast mogła być dostarczana i bez emisji. Mamy również zasilane elektrycznie lekkie i średnie ciężarówki - a przede wszystkim coraz więcej elektrycznych autobusów miejskich. Mamy także całą gamę pojazdów napędzanych gazem ziemnym. Krótko mówiąc, wizje szybko stają się rzeczywistością! - powiedział w zapowiedzi przed targami Bernhard Mattes, prezes VDA (organizator IAA).

Premiery IAA. W ciągu kilku dni targów pokazano sporo nowości, ale wszystkich tutaj wymienić się nie uda. Niemniej z kolejnymi wydaniami postaramy się wracać do nich w szerszych opisach. Dzień prasowy rozpoczął Mercedes-Benz z efektowną prezentacją wielu modeli, w tym z najbardziej gwiazdorską pojazdu Vision Urbanetic (autonomicznego dostawczaka przyszłości, w którym jedną z zalet ma być łatwość wymiany kabin do różnych zastosowań - towarowych lub pasażerskich). Schodząc jednak na ziemię i wracając z przyszłości bardziej można było się skupić na ciężarowym Mercedesie eActrosie czy też 7,5-tonowym Fuso eCanter (marka należąca do koncernu z Niemiec). Były też elektryczne: eVito (właśnie wdrażany do sprzedaży) i eSprinter (sprzedaż od przyszłego roku), prototyp Sprintera F-Cell na wodór oraz Econic NGT na gaz ziemny CNG.

DAF zaprezentował model CF Electric, będący efektem współpracy z firmą VDL, LF Electric (napęd amerykańskiego Cumminsa), a także hybrydę CF, w którym silnik diesla wspiera napęd elektryczny od firmy ZF. Firma MAN pokazała dostawczaka eTGM (czyli bliźniaka VW eCraftera) będącego już w sprzedaży, podobnie jak eTGE, a także koncepcyjną elektryczną ciężarówkę CitE, która ma podobno wyznaczać trendy w niedalekiej przyszłości. Volvo Trucks zaprezentował m.in. model FE Electric, na przykładzie komunalnej ciężarówki z zabudową do odpadów, a także gazową wersję modelu FH (na gaz LNG). Projektem błysnął Renault ze swoim konceptem elektrycznego dostawczaka EZ-Pro, a także Ford, który pokazał przyszłościowego, autonomicznego trucka na prąd - F-Vision. Póki co to jedynie wizja, ale filmami SF powiało.

Dużo... wszystkiego. Tradycyjnie podczas targów wręczono nagrody dla najlepszej ciężarówki, dostawczaka i autobusu roku (zobacz tutaj: ). Było także mnóstwo nowości w autobusach, przyczepach i naczepach (nagrody Trailer Innovations), niezliczone ilości wszelkich technologii współpracujących, premiery w mobilności... Niestety krótka relacja nie pozwala na więcej, ale obiecujemy wracać do tych wszystkich tematów.


Fot. Cezary Banasiak

Fot. Cezary Banasiak

Fot. Cezary Banasiak

Fot. Cezary Banasiak

Fot. Cezary Banasiak

Fot. Cezary Banasiak

Fot. Cezary Banasiak

Fot. Cezary Banasiak

Fot. Cezary Banasiak
W ostatnim wydaniu PGT 06-09/2020 m.in.
ZOBACZ NASZĄ STRONĘ www.PGT.pl