Reklama     +48 22 620 92 04 
www.autotransport.plPerspektywy transportu w Polsce
Transport drogowy

Perspektywy transportu w Polsce

13 września 2016 r.   |  JK

Minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk wziął udział w debacie "Perspektywy rozwoju transportu w Polsce" odbywajacej się w ramach XXVI Forum Ekonomicznego w Krynicy-Zdroju. Tematami dyskusji były m.in. nowy system poboru opłat drogowych oraz budowa trasy Via Carpatia.

Minister Adamczyk podczas panelu „Perspektywy rozwoju transportu w Polsce”   |   Fot. MiB

Minister zaznaczył, iż nowy system poboru opłat musi być przyjazny kierowcom, nowoczesny, prosty w obsłudze, ale także mieć wiele funkcjonalności i możliwość rozbudowy o ewentualne następne. Wspomniał też, że powinien być tani w eksploatacji, a koszt utrzymania nie może stanowić znaczącej części przychodów, przeznaczanych na budowę i remonty dróg.

Nowy system? Niczego dzisiaj nie przesądzamy, nie wskazujemy jednego rozwiązania, ale oczekujemy, iż nowy system poboru opłat spełni wszystkie ważne dla użytkowników wymagania – powiedział minister Adamczyk.

Dodał też, iż nie ma powrotu do systemu winiet, gdyż jak podkreślił jest to już jedynie przeszłość, a dzisiaj trzeba rozważać elektroniczne innowacje, takie jak np. bilet drogowy, jako jedno z potencjalnych rozwiązań.

Na przełomie września i października ma się odbyć prezentacja istniejących systemów poboru opłat drogowych, do której mają być zaproszeni różni dostawcy. Czy zatem viaToll, któremu umowa kończy się w listopadzie 2018 r., jeszcze ma szanse na przedłużenie swej pracy?

Trasa Via Carpatia. Dalszą część dyskusji pochłonął temat projektu budowy korytarza Via Carpatia. Minister Adamczyk przyznał, że trasa ta - przebiegająca wzdłuż drogi S19 - jest Polsce bardzo potrzebna. Najistotniejsze jest nadanie właściwej roli trasie północ-południe, ze szczególnym uwzględnieniem regionów Polski na wschodzie.

Realizację ten projekt chcemy domknąć lukę w polskim i europejskim systemie transportowym, a także wprowadzić równowagę w aktualnie panującej dysproporcji w rozkładających się nierównomiernie potokach ruchu. Via Carpatia, obok funkcji transportowej, powinna być też postrzegana jako strategiczny projekt infrastrukturalny w kontekście wschodniej flanki NATO i wzmacniania bezpieczeństwa regionu – powiedział na zakończenie minister.

W ostatnim wydaniu PGT 06-09/2020 m.in.
ZOBACZ NASZĄ STRONĘ www.PGT.pl