Pierwsza na świecie ciężarówka na wodór
Hyundai XCIENT Fuel Cell
Hyundai wysyła do Szwajcarii 10 XCIENT Fuel Cell, pierwszych na świecie samochodów ciężarowych z ogniwami paliwowymi, a w tym roku dostarczy tam łącznie 50 ciężarówek. W ciągu natomiast najbliższych 5 lat do Szwajcarii trafi aż 1,6 tys. szt. tego modelu. Zasilany przez wodorowe ogniwa paliwowe o mocy 190 kW, XCIENT może przejechać nawet do 400 km na jednym ładowaniu.
Hyundai XCIENT Fuel Cell - pierwsza na świecie ciężarówka na wodór | Fot. Hyundai
Firma Hyundai wysłała dzisiaj do Szwajcarii 10 samochodów Hyundai XCIENT Fuel Cell, pierwszych na świecie masowo produkowanych ciężarówek z ogniwami paliwowymi. Firma planuje w tym roku wysłać do Szwajcarii w sumie 50 sztuk modelu XCIENT Fuel Cell, które od września będą przekazywane do Klientów flotowych w tym kraju. Do 2025 r. Hyundai planuje dostarczyć do Szwajcarii w sumie 1,6 tys. ciężarówek XCIENT z ogniwami paliwowymi. Działania te odzwierciedlają zaangażowanie firmy w ochronę środowiska i rozwój technologii, a także dążenie do zmniejszenia emisji dwutlenku węgla dzięki rozwiązaniom zeroemisyjnym.
XCIENT Fuel Cell to dzisiejsza rzeczywistość, a nie projekt przyszłości. Wprowadzając ten przełomowy pojazd na drogi, Hyundai rewolucjonizuje segment pojazdów ciężarowych i rozwija czystą mobilność wodorową. Zbudowanie kompleksowego ekosystemu opartego na wodorze, w którym najważniejsze potrzeby transportowe są zaspokajane przez pojazdy takie jak XCIENT Fuel Cell, doprowadzi do zmiany punktu widzenia na użytkowanie samochodów emisyjnych w tym segmencie. Po wprowadzeniu pierwszego na świecie seryjnie produkowanego samochodu elektrycznego z ogniwami paliwowymi, ix35 FCEV oraz NEXO, samochodu elektrycznego z ogniwami paliwowymi drugiej generacji, teraz Hyundai wykorzystuje lata zdobytego doświadczenia, światowej klasy technologię ogniw paliwowych i możliwość masowej produkcji, aby stać liderem w sektorze wodorowych pojazdów użytkowych i opracowywać samochody takie, jak XCIENT Fuel Cell – powiedział In Cheol Lee, Wiceprezes Wykonawczy i Dyrektor Działu Pojazdów Użytkowych Hyundai Motor.
XCIENT Fuel Cell jest zasilany układem wodorowych ogniw paliwowych o mocy 190 kW z dwoma stosami ogniw paliwowych o mocy 95 kW każdy. Siedem dużych zbiorników wodoru oferuje łączną pojemność około 32,09 kg wodoru. Zasięg jazdy na jednym ładowaniu modelu XCIENT Fuel Cell wynosi około 400 km*. Zasięg został optymalnie dostosowany do wymagań potencjalnych Klientów flot samochodów użytkowych, przy uwzględnieniu dostępnej infrastruktury ładowania w Szwajcarii. Czas tankowania każdej ciężarówki zajmuje w przybliżeniu od 8 do 20 minut.
Technologia ogniw paliwowych szczególnie dobrze nadaje się do komercyjnej spedycji i logistyki ze względu na długie dystanse i krótkie czasy tankowania. System ogniw paliwowych z dwoma stosami zapewnia wystarczającą ilość energii, aby napędzić ciężkie samochody ciężarowe podczas jazdy w górę i w dół po górzystym terenie.
Hyundai Motor pracuje obecnie nad dalekobieżnym ciągnikiem siodłowym zdolnym do przejechania 1 000 kilometrów na jednym ładowaniu. Nowy ciągnik, wyposażony w ulepszony system ogniw paliwowych o wysokiej trwałości i mocy, trafi na globalne rynki, w tym Ameryki Północnej i Europy.
Ekosystem Zielonego Wodoru. W 2019 roku Hyundai Motor Company wraz ze szwajcarską firmą H2 Energy powołało do życia Hyundai Hydrogen Mobility (HHM), projekt joint venture, za pośrednictwem którego samochody XCIENT Fuel Cell wynajmowane będą operatorom ciężarówek komercyjnych na zasadzie opłaty za użytkowanie, co oznacza, że nie ma opłaty początkowej dla Klientów flotowych.
Hyundai wybrał Szwajcarię jako punkt wyjścia dla swojego przedsięwzięcia biznesowego z różnych powodów. Jednym z nich jest szwajcarski podatek drogowy LSVA od pojazdów użytkowych, z którego zwolnione są pojazdy bezemisyjne. Dzięki temu koszty transportu na kilometr dla ciężarówki z ogniwami paliwowymi są na podobnym poziomie w porównaniu do zwykłej ciężarówki z silnikiem Diesla.
Wizja biznesowa firmy Hyundai zakłada stosowanie czystego wodoru wytwarzanego z energii wodnej. Aby naprawdę zmniejszyć emisję dwutlenku węgla, wszystkie ciężarówki muszą jeździć wyłącznie na zielonym wodorze. Szwajcaria jest krajem o jednym z najwyższych udziałów energii wodnej na świecie, dlatego może dostarczyć wystarczającą ilość zielonej energii do produkcji wodoru. Po rozpoczęciu projektu w Szwajcarii Hyundai planuje jego rozszerzenie również na inne kraje europejskie.
Wodorowe rządy Hyundaia. Hyundai myśli o przyszłości i zeroemisyjna mobilność będzie odgrywać znaczącą rolę w strategii firmy. Oprócz ciężarówek z ogniwami paliwowymi XCIENT, Hyundai jest także producentem NEXO, wodorowego SUV-a drugiej generacji. Do 2025 r. firma zamierza sprzedawać 670 tys. pojazdów elektrycznych rocznie, w tym 110 tys. pojazdów elektrycznych z ogniwami paliwowymi.
W grudniu 2018 r. Hyundai Motor Group ogłosiła długoterminowy plan Fuel Cell Vision 2030 potwierdzając swoje zaangażowanie w przyspieszenie rozwoju społeczeństwa korzystającego z energii wodorowej i osiągnięcie pozycji światowego lidera w dziedzinie technologii ogniw paliwowych. W ramach tego planu do 2030 roku Hyundai Motor Group zamierza dostarczać 700 000 sztuk rocznie systemów ogniw paliwowych. Ogniwa będą wykorzystywane do zasilania samochodów, a także statków, pociągów, dronów i agregatów prądotwórczych.
*Zasięg jazdy około 400 km dla ciężarówki z napędem 4x2 w konfiguracji z naczepą chłodniczą o masie całkowitej 34 ton
Specyfikacja
Model |
Hyundai XCIENT Fuel Cell |
||
Typ pojazdu |
Ciężarowy (Podwozie z kabiną) |
||
Typ kabiny |
Kabina dzienna |
||
Typ napędu |
LHD / 4x2 |
||
Wymiary [mm] |
|||
Rozstaw osi |
5 130 |
||
Całkowite (Podwozie z kabiną) |
|
||
Długość |
9 745 |
||
Szerokość |
2 515 (2 550 z osłonami bocznymi), Maks. dop. szerokość 2 600 |
||
Wysokość |
3 730 |
||
Masy [kg] |
|||
Dopuszczalna masa całkowita |
36 000 (z naczepą) |
||
Dopuszczalna masa całkowita |
19 000 (podwozie z zabudową) |
||
Przód / Tył |
8 000 / 11 500 |
||
Masa własna (Podwozie z kabiną) |
9 795 |
||
Osiągi |
|||
Zasięg |
Dokładny zasięg zostanie potwierdzony później |
||
Prędkość maksymalna |
85 km/h |
||
Napęd |
|||
Ogniwa paliwowe |
190 kW (95 kW x 2 EA) |
||
Akumulatory |
661 V / 73,2 kWh – od Akasol |
||
Silnik / Falownik |
350 kW / 3,400 Nm – od Siemens |
||
Skrzynia biegów |
ATM S4500 – od Allison / 6 biegów do przodu i 1 wsteczny |
||
Przełożenie główne |
4,875 |
||
Zbiorniki na wodór |
|||
Ciśnienie |
350 bar |
||
Pojemność |
32,09 kg H2 |
||
Hamulce |
|||
Hamulce robocze |
Tarczowe |
||
Hamulec pomocniczy |
Retarder (4-biegowy) |
||
Zawieszenie |
|||
Typ
|
Przód Tył |
Pneumatyczne (z 2 poduszkami) Pneumatyczne (z 4 poduszkami) |
|
Opony
|
Przód Tył |
315/70 R22,5 315/70 R22,5 |
|
Bezpieczeństwo |
|||
Asystent unikania kolizji czołowych (FCA) |
Standard
|
||
Inteligentny tempomat (SCC) |
Standard |
||
Elektroniczny system hamowania (EBS) Dynamiczna kontrola pojazdu (VDC) |
Standard (ABS jest częścią VDC) |
||
Ostrzeganie o opuszczeniu pasa (LDW) |
Standard |
||
Poduszki bezpieczeństwa |
Opcjonalne |
[ mat. prasowe Hyundai ]