Reklama     +48 22 620 92 04 
www.autotransport.plPonad 6 mld w zaledwie 5 lat
Transport drogowy

Ponad 6 mld w zaledwie 5 lat

Prawie milion zarejestrowanych ciężarówek

12 lipca 2016 r.   |  CB

Działający od początku wakacji 2011 r. elektroniczny system poboru opłat drogowych viaTOLL, właśnie obchodzi 5-lecie i może poszczycić się bardzo dobrymi wynikami finansowymi. 5 VII w Warszawie odbyła się konferencja prasowa firmy Kapsch Telematic Services, która zaprezentowała swój infrastrukturalny projekt.

Wyniki finansowe przedstawia Krzysztof Gorzkowski   |   Fot. Cezary Banasiak

Do końca czerwca, na konto Krajowego Funduszu Drogowego (KFD), wpłynęło dokładnie 6 332 876 580 zł z tytułu opłat drogowych pobranych w ramach Krajowego Systemu Poboru Opłat.

W skład przychodów systemu viaTOLL wchodzą opłaty pobierane manualnie bądź za pośrednictwem urządzeń viaAUTO od kierowców pojazdów osobowych na państwowych odcinkach płatnych autostrad A2 i A4 oraz opłaty pozyskane za przejazdy samochodów ciężarowych po liczącej już ponad 3100 km sieci dróg płatnych.

System viaTOLL to ogromny sukces, zarówno pod względem jego sprawności, jak i efektywności kosztowej. Najlepiej świadczy o tym fakt, że wydatki związane z jego budową i wdrożeniem zwróciły się w ciągu niecałych 18 miesięcy. To ewenement na skalę europejską – powiedział Marek Cywiński, dyrektor zarządzający firmy Kapsch Telematic Services, operatora systemu viaTOLL.

Koszty i zyski. Nakłady inwestycyjne wyniosły zaledwie 1,129 mld zł, z czego najwięcej w pierwszym roku - 963,2 mln zł kosztowała budowa i uruchomienie systemu na sieci podstawowej (na 1560 km dróg). Dołączenie kolejnych 1585 km pochłonęło jedynie 166,2 mln zł, dzięki czemu całość jest na wysokim poziomie rentowności.

Podobnie koszty operacyjne, takie jak obsługa punktów poboru opłat, sieci dystrybucji czy utrzymanie lub zasilanie infrastruktury technicznej, to tylko 15% przychodów (w ciągu pięciu lat: 1,08 mld zł). Zysk netto wyniósł łącznie ponad 4,1 mld zł.

Średni koszt obsługi użytkowników i utrzymania systemu to jedynie 15% kwoty przychodów KFD, a reszta to czysty zysk Skarbu Państwa, który może służyć dalszej modernizacji i rozbudowie sieci dróg – dodał Cywiński. Co więcej, procentowy udział kosztów operacyjnych będzie cały czas malał wraz z włączaniem kolejnych odcinków do sieci dróg płatnych.

Blisko milion ciężarówek. Gdy system ruszał w lipcu 2011 r. zarejestrowanych było 300 tys. ciężarówek. Obecnie jest już blisko 985 tys. pojazdów o DMC > 3,5 t, a także ponad 72 tys. autobusów.

Pojazdy o emisji spalin w klasie EURO 4, 5 i 6 stanowią ponad 60% wszystkich zarejestrowanych w systemie, a niemal 11% to ciężarówki z najbardziej rygorystyczną normą EURO 6. Najmniej ekologiczne pojazdy (EURO 0, 1 i 2) stanowią niecałe 19%.

Coraz więcej osobowych. Od 1 VI 2012 r. z systemu szybkiej i wygodnej płatności elektronicznej skorzystać mogą również kierowcy samochodów osobowych podróżujący po płatnych odcinkach autostrad zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (A2 Konin-Stryków i A4 Bielany Wrocławskie – Sośnica).

Usługa płatności elektronicznej viaAUTO stanowi wygodną alternatywę wobec manualnego systemu poboru opłat i daje możliwość wnoszenia opłat za przejazd autostradą bez zatrzymywania się: wystarczy zwolnić, podjechać pod szlaban i przejechać, gdy ten automatycznie się otworzy. Kierowcy korzystający z płatności elektronicznej przejeżdżają przez place poboru opłat nawet do pięciu razy szybciej niż ci, którzy wybierają tradycyjną płatność manualną. Na dzień 1 VIII 2016 r. użytkowników viaAUTO było już 54 tys.

W ostatnim wydaniu PGT 06-09/2020 m.in.
ZOBACZ NASZĄ STRONĘ www.PGT.pl