Reklama     +48 22 620 92 04 
www.autotransport.plPrzewozy RTV/AGD
Transport drogowy

Przewozy RTV/AGD

Środki transportu i rozwiązania techniczne

19 maja 2015 r.   |  Grzegorz Teperek

Rozwój elektroniki oraz popyt na nią powodują, że zalicza się ona do najszybciej rotujących dóbr. Podobnie jest ze sprzętem AGD, który - bądźmy szczerzy – nie jest obecnie wytwarzany, aby posłużył nam długo - po 2-5 latach musi być wymieniony na nowy.

Naczepa do przewozu elektroniki powinna chronić przed wilgocią, niekorzystnymi temperaturami oraz złodziejami   |   Fot. Grzegorz Teperek

To powoduje, że od kilku lat rozwija się także dedykowany dla RTV/AGD transport. Jakimi środkami transportu posługują się najbardziej profesjonalni przewoźnicy specjalizujący się tej dziedzinie?

 Zacznijmy od elektroniki. To bardzo niebezpieczny ładunek. Wartość ciężarówki z najnowszymi iPhone’ami sięga milionów, więc nic dziwnego, że świat przestępczy żywo interesuje się tą zawartością. Dlatego też, obecne działania producentów koncentrują się na telematyce i systemach chroniących przed kradzieżą, także w trakcie jazdy.

Przykładem jest firma Krone, która opracowała szereg zabezpieczeń tylnych drzwi naczep przed niepowołanym otwarciem. Wyspecjalizowane gangi potrafią bowiem podążać samochodami osobowymi za ciężarówką z cennym ładunkiem i okradać ją od tyłu. Sprytni złodzieje poprzez szyberdach lub opuszczoną szybę w drzwiach dostają się na maskę auta, którym jadą tuż przy tylnym zderzaku samochodu ciężarowego. Następnie otwierają drzwi ładowni i ją opróżniają podając towar poprzez wspomniany szyberdach do samochodu. Pełne auto osobowe odjeżdża i podstawia się kolejne.

 Dlatego ważne są zabezpieczenia mechaniczne, elektroniczne i telematyczne. Pierwsze dwa, chronią przed fizycznym otwarciem. Kod dostępu jest bardzo skutecznym rozwiązaniem. Telematyka idzie jeszcze dalej. Za pomocą specjalnego oprogramowania i łączności kod dostępu przesyłany jest tylko odbiorcy ładunku. Tylko on może w uprawniony sposób dokonać otwarcia drzwi.

W naczepach plandekowych często stosowana jest zbrojona plandeka, ale bardziej popularnym środkiem transportu elektroniki jest… naczepa chłodnia, chociaż bardziej precyzyjnym określeniem jest  naczepa klimatyzowana. Od pewnego czasu nadawcy ładunków zawierających elektronikę preferują chłodnie z uwagi na kilka cennych zalet tych pojazdów. Po pierwsze zamknięte, szczelne nadwozie lepiej chroni ładunek przed czynnikami zewnętrznymi. Po drugie, nowoczesne agregaty klimatyzacyjne potrafią wytworzyć korzystną dla elektroniki atmosferę. Ładunek, zwłaszcza zimą, nie jest chłodzony, a ogrzewany, dzięki czemu ekrany ciekłokrystaliczne nie ulegają zniszczeniu. Po trzecie, chłodnie z reguły nie mają dostępu z boku, więc wystarczą solidnie zabezpieczone drzwi tylne, aby nie doszło do włamania.

Przewozy AGD także wymagają odpowiednich środków transportu. Ten rodzaj ładunków przez ostatnie lata także został zmodyfikowany masowo. Pralki, lodówki i kuchenki stały się zdecydowanie lżejsze, ale nie zmieniła się ich kubatura. To spowodowało, że zaczęto poszukiwać jak najlżejszych pojazdów do transportu AGD, a przy okazji o jak największej pojemności.

Dominują w tej dziedzinie trzy główne grupy pojazdów: naczepy typu „mega”, zestawy przestrzenne oraz „podmytowe”, lekkie zestawy przestrzenne. Tego typu pojazdy sprawdziły się już przy wielu innych ładunkach objętościowych, takich jak izolacje, automotive, okna itp.

Polskie pomysły. Duże sukcesy na tym polu odnosi polska firma Gniotpol, która buduje aluminiowe lekkie zestawy przestrzenne. Biorąc pod uwagę potrzeby branży AGD skonstruowała m.in. całoaluminiową podłogę o szerokości wewnętrznej 2504 mm. Dzięki takim zabiegom udało się stworzyć pojazdy o pojemności bardzo zbliżonej do typowych zestawów o DMC 40 ton, ale w granicach 12 ton DMC.

Chociaż brzmi to nieprawdopodobnie, lekka aluminiowa podłoga potrafi unieść lekki wózek widłowy z ładunkiem, co znacząco usprawnia proces załadunku. Jako, że ładunek AGD nie jest tak poszukiwany na „czarnym rynku” wystarczającym zabezpieczeniem jest plandeka, najczęściej w postaci „firany”. Natomiast z uwagi na piętrzenie ładunku (nawet do 3 warstw) koniecznym jest stosowanie systemów zabezpieczanie towaru.

W ostatnim wydaniu PGT 06-09/2020 m.in.
ZOBACZ NASZĄ STRONĘ www.PGT.pl