Reklama     +48 22 620 92 04 
www.autotransport.plSamochód podłączony do sieci osobistym asystentem
Transport drogowy

Samochód podłączony do sieci osobistym asystentem

28 grudnia 2015 r.   |  AS

Internet w samochodzie jest czymś więcej niż wygodnym gadżetem dla kierowcy. Dzięki niemu poruszanie się po drogach jest bezpieczniejsze i bardziej efektywne. Dlatego na targach CES w Las Vegas Bosch zaprezentuje szereg funkcji online i systemów wspomagania kierowcy pokazując w jaki sposób ich używać, aby zminimalizować rozproszenie uwagi kierowcy.


Warning: getimagesize(http://www.pgt.pl/img_ar/): failed to open stream: HTTP request failed! HTTP/1.1 403 Forbidden in /_art.php on line 110

Jednym z najnowszych tego typu rozwiązań jest ekran dotykowy z elementami haptycznymi, który daje poczucie obsługi mechanicznych przycisków klawiatury. Organizatorzy targów CES docenili tę technologię, przyznając firmie Bosch Innovation Award. W Las Vegas Bosch zaprezentuje także co w praktyce oznacza zautomatyzowana jazda oraz inteligentne połączenie pojazdu z internetem.

Samochód –  całkiem osobisty asystent kierowcy. Wizję samochodu przyszłości Bosch zaprezentuje w hali North. Tutaj zwiedzający będą mogli w showroomie Boscha zapoznać się z nowymi sposobami komunikacji pomiędzy ludźmi a urządzeniami i pojazdami.  „Właściwe informacje we właściwym czasie minimalizują rozproszenie uwagi kierowcy“ –  powiedział  dr Volkmar Denner, prezes zarządu Bosch, na konferencji prasowej w Las Vegas przed targami CES 2016. Deska rozdzielcza i konsola środkowa w pojeździe demonstracyjnym zostały przekształcone w pełni elektroniczny wyświetlacz. Informacje pokazywane na tym gigantycznym ekranie zmieniają się w zależności od aktualnego otoczenia pojazdu. Jeśli z prawej strony zbliża się pieszy to następuje wyzwolenie sekwencji oświetlenia, aby ostrzec kierowcę. Pod uwagę brane są również preferencje kierowcy, a także terminy zaplanowane w kalendarzu. Na przykład, jeśli jakieś spotkanie zostaje odwołane, to samochód będzie w przyszłości automatycznie wskazywał trasę do kolejnego celu, który zapisany jest w kalendarzu. Z kolei kiedy kierowca włączy autopilota to zyska dzięki temu więcej czasu wolnego, a do celu swojej podróży dojedzie bardziej zrelaksowany.   Ale samochody przyszłości podłączone do sieci będą w stanie oferować znacznie więcej. Dzięki możliwości skomunikowania samochodu z inteligentnym budynkiem,  możliwe będzie zdalne zarządzanie takimi funkcjami jak włączenie ogrzewania czy uruchomienie alarmu. Ponadto w sytuacji kiedy na przykład przed zamkniętymi drzwiami do domu będzie stał kurier z paczką, to wystarczy, aby kierowca  położył palec na wyświetlaczu w pojeździe i wpuścił kuriera na chwilę do domu potwierdzając odbiór przesyłki. Interakcja z techniką będzie mogła przybierać różnorodne formy i zapewniać bezpieczeństwo i wygodę użytkownikowi. Dzięki możliwości korzystania z zasobów sieci infotainment (łączącej informacje z rozrywką) kierowcy łatwiej będzie nie tylko prowadzić samochód, ale i wykonywać codzienne obowiązki. Samochód stanie się w prawdziwie osobistym asystentem kierowcy.

Ekran dotykowy, który działa jakby miał prawdziwe przyciski. Jeszcze przed rozpoczęciem targów Bosch otrzymał nagrodę CES 2016 Innovation Award w kategorii „In-Vehicle Audio/Video” za nowy ekran dotykowy. To urządzenie generuje różne faktury powierzchni, dzięki czemu kierowca na wyświetlaczu może wyczuwać realne elementy. Dotykowe sprzężenie zwrotne sprawia, że obsługa aplikacji informacyjno-rozrywkowych, takich jak nawigacja, radio i funkcje smartfonu, staje się łatwiejsza. Często kierowcy nie będą musieli nawet spoglądać na informacje wyświetlane na ekranie, aby nimi sterować - zamiast tego, będą mogli skupić uwagę na tym co dzieje się na drodze. Ekran generuje powierzchnie, które mogą być w dotyku szorstkie, gładkie i z deseniem, wskazując różne przyciski i funkcje; dopiero mocniejsze naciśnięcie przycisku powoduje uruchomienie polecenia. Cechą wyróżniającą jest to, że ekran dotykowy wyglądem nie różni się od zwykłego wyświetlacza, a mimo to daje użytkownikowi wrażenie, że naciska prawdziwe przyciski. Informacje zebrane w chmurze – ostrzeżenie o pojeździe jadącym pod prąd. Łączność z internetem sprawia, że informacje dla kierowcy są bardziej aktualne niż kiedykolwiek wcześniej. Jest to szczególnie ważne, jeśli chodzi o kierowców jadących pod prąd. Na ogół wysłanie ostrzeżenia przez stacje radiowe trwa kilka minut, podczas gdy w jednej trzeciej przypadków jazda pod prąd kończy się tragicznie po około 500 metrach. Bosch pracuje obecnie nad nowym, opartym na chmurze systemem ostrzegania, który pozwoli powiadomić kierowców o wszelkich zagrożeniach zaledwie w dziesięć sekund po ich powstaniu. Jako zwykły moduł oprogramowania może być zintegrowany przy niskich kosztach w aplikacjach na smartfony,  takich jak myDriveAssist Boscha lub w istniejących systemach audio. W celu wykrycia pojazdu jadącego pod prąd, funkcja oparta na chmurze porównuje rzeczywisty, anonimowy ruch pojazdów na wjeździe na autostradę z dozwolonym  kierunkiem jazdy. Jeśli istnieje rozbieżność, kierowca jadący pod prąd jest ostrzegany o swoim błędzie w ciągu kilku sekund. Ponadto w tym samym czasie samochody poruszające się w przeciwnym kierunku są informowane o niebezpieczeństwie. Od 2016 roku nowa funkcja będzie dostępna jako usługa cloud.

Highway Pilot zwiększy bezpieczeństwo w ruchu drogowym od 2020 roku. Zaawansowane zautomatyzowanie jazdy samochodem spowoduje dalsze zwiększenie bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Samochody autonomiczne wyjadą na autostrady w roku 2020. Z badań na temat wypadków drogowych prowadzonych przez Boscha wynika, że zwiększenie automatyzacji jazdy samochodem może znacznie zmniejszyć liczbę kolizji – nawet o jedną trzecią w samych Niemczech. Na targach CES 2016 Bosch zaprezentuje w kolejnym pojeździe demonstracyjnym w Sands Expo systemy i czujniki umożliwiające automatyzację jazdy. Goście targów będą mogli dowiedzieć się, jak działa autopilot - wysoce zautomatyzowany system, który przejmuje wszystkie zadania i obowiązki kierowcy na autostradach. Wspomniane rozwiązanie techniczne jest już w fazie badań na drogach publicznych. Bosch testuje zautomatyzowane jazdę na autostradach nie tylko w Niemczech i Stanach Zjednoczonych, ale od niedawna także w Japonii. W przyszłości samochody będą mogły „widzieć” to co dzieje się za zakrętem i zidentyfikować potencjalnie niebezpieczne miejsce dzięki informacjom dostarczanym w czasie rzeczywistym z internetu na temat korków, robót drogowych i wypadków. Dane te będą służyć jako elektroniczny horyzont pojazdu podłączony do sieci – tzw. „connected horizon”.

To nie kierowca, a samochód szuka miejsca parkingowego. Każda podróż kończy się parkowaniem. Aby ułatwić to zadanie Bosch opracowuje nową funkcję automatycznego parkowania samochodu „automated valet parking”. Rozwiązanie to nie tylko zwalnia kierowców z zadania znalezienia wolnego miejsca na parkingu, ale pozwala samodzielnie parkować samochody. Wystarczy po prostu zostawić samochód przy wjeździe na parking. Następnie korzystając z aplikacji w smartfonie kierowca daje polecenie samochodowi, aby znalazł dla siebie miejsce. W ten sam sposób samochód powraca na żądanie do punktu wyjścia. W pełni zautomatyzowane parkowanie opiera się na inteligentnej infrastrukturze parkingu oraz na systemach czujników w pojeździe przy połączeniu obu z siecią. Czujniki w nawierzchni parkingu pozwalają na uzyskanie aktualnych informacji o tym, gdzie znajdują się wolne miejsca parkingowe, a więc gdzie ma pojechać samochód. Bosch rozwija nie tylko w pełni zautomatyzowaną funkcję parkowania, ale również wszystkie niezbędne składniki systemu.

[ materiały prasowe ]

W ostatnim wydaniu PGT 06-09/2020 m.in.
ZOBACZ NASZĄ STRONĘ www.PGT.pl