Reklama     +48 22 620 92 04 
www.autotransport.plŚmieciarki na baterie w stolicy Danii
Transport drogowy

Śmieciarki na baterie w stolicy Danii

Kopenhaga wybrała elektryczne Scanie

27 maja 2021 r.   |  SC

Władze stolicy Danii zdecydowały o zamówieniu 15 nowych, elektrycznych śmieciarek do obsługi wywozu odpadów komunalnych. Ambitny plan przewiduje, że do 2025 r. Kopenhaga będzie neutralna pod względem emisji dwutlenku węgla. Elektryczne śmieciarki przybliżają miasto do tego celu.

Kopenhaga wybrała elektryczne śmieciarki Scania   |   Fot. Scania

Obecnie zbiórką odpadów w Kopenhadze zajmują się firmy zewnętrzne. Lecz wkrótce umowa dobiega końca i obowiązek ten przejmie elektrociepłownia i spalarnia odpadów Amager Resource Center (ARC), stanowiąca ważne ogniwo w dążeniu stolicy Danii do zeroemisyjności. Zbiórka odpadów z gospodarstw domowych będzie prowadzona za pomocą nowych, całkowicie elektrycznych pojazdów, w większości marki Scania. Pierwsza elektryczna śmieciarka ma rozpocząć pracę już w przyszłym roku.

Ambitny plan przewiduje, że do 2025 r. Kopenhaga będzie neutralna pod względem emisji dwutlenku węgla. Elektryczne śmieciarki przybliżają miasto do tego celu.

Ekscytujący projekt. To naprawdę ekscytujący projekt. Pojazdy ciężarowe są jego częścią, na równi z nową bazą i infrastrukturą do ładowania, co jest znaczną inwestycją samo w sobie. Plan zakłada, że śmieciarki będą wyjeżdżać dwa razy dziennie i będą doładowywane między wyjazdami. Pełne ładowanie będzie odbywać się nocą, poza godzinami szczytu, gdy energia jest „najczystsza” i najtańsza – mówi Per Fischer, dyrektor kontaktu z ARC.

Do 2025 r. zbiórka odpadów w Kopenhadze będzie realizowana za pomocą co najmniej 100 śmieciarek elektrycznych. Choć decyzja była podyktowana głównie zamiarem osiągnięcia neutralności węglowej, to mieszkańcy mogą spodziewać się także innych korzyści.

Dla mieszkańców oznacza to dwie rzeczy: po pierwsze mniejsze zanieczyszczenie powietrza, ponieważ silniki elektryczne są zeroemisyjne, a po drugie niższy poziom hałasu, wynikający z zastosowania napędu elektrycznego. W przyszłości będzie słychać tylko dźwięk opróżniania kubłów – wyjaśnia Per Fischer.

Scania inwestuje w elektryczność. To zamówienie dowodzi ambicji miasta, które poważnie traktuje ochronę klimatu. To wspaniałe być częścią tego projektu. W tym obszarze Kopenhaga jest na czele, także w skali globalnej. Wielu ludzi na całym świecie pilnie śledzi postępy projektu – mówi Anton Freiesleben, dyrektor sprzedaży Scania Denmark.

Scania szacuje, że w 2025 r. zelektryfikowane pojazdy będą stanowić około 10% sprzedaży grupy w Europie. Do 2030 r. ich odsetek ma wzrosnąć do 50%. W nadchodzących latach Scania zamierza wzbogacać gamę pojazdów ciężarowych i autobusów co najmniej o jeden pojazd elektryczny rocznie.

Od 2022 r. w Kopenhadze odpady będą zbierać pojazdy Scania 25 L. L to oznaczenie nisko zawieszonej kabiny, a 25 odnosi się do zaokrąglonej mocy silnika elektrycznego, którego moc ciągła wynosi 230 kW (310 KM), a szczytowa 295 kW (400 KM). Pojazd został zaprezentowany w 2020 roku.

[ materiały Scania ]

W ostatnim wydaniu PGT 06-09/2020 m.in.
ZOBACZ NASZĄ STRONĘ www.PGT.pl